OBOS valde Kivra och förenklade för medlemmar

OBOS lade till Kivra som kanal för fakturor i början av 2024. Resultat kom direkt - betalningsgraden ökade från 72 till 92 procent. De flesta medlemmarna betalar nu direkt när fakturan skickats ut och frågorna till kundtjänst har minskat.

Bild från Elverket som är Obos-bostäder

OBOS är en av Norges och Sveriges största bostadsutvecklare. År 2020 etablerades OBOS medlemsprogram i Sverige för att uppfylla även svenska bostadsköpares möjligheter till förtur till bostäder och medlemsförmåner.

För oss på OBOS är det viktigt att bygga en bra relation med våra medlemmar för att på bästa sätt kunna skapa förutsättningar att köpa sin drömbostad och komma in på den ägda bostadsmarknaden, säger Anna Clara Dettner von Vegesack, Head of Loyalty på OBOS.

Att skapa goda relationer kräver god kommunikation och OBOS i Sverige ser även fakturan och betalningsprocessen som viktiga kommunikationskanaler.

Vår kommunikation bygger på en "från mig till dig"-mentalitet, det ska vara personligt. Våra medlemmar är vår viktigaste tillgång och vi vill behålla dem som medlemmar, även efter att de har köpt sin första bostad, säger Anna Clara.

Förenkla betalningsprocessen

En smidig betalningsprocess är viktig för en medlemsorganisation och OBOS insåg snabbt att den befintliga processen inte var optimal för svenska medlemmar. Den norska varianten med kopiering av ett 25-siffrigt OCR-nummer från en pdf ledde till fel siffror som skapade extra administration och försenade betalningar.

OBOS såg sig om efter ett alternativ och med hjälp av Orbyt lade de till Kivra som kanal för fakturor i början av 2024. Resultatet kom omedelbart - betalningsgraden har ökat från 72 procent till 92 procent. De flesta medlemmarna betalar nu direkt och frågor till kundtjänst har minskat.

Sedan vi börjat med Kivra betalar många av medlemmarna sin årsavgift direkt. Innan betalade de flesta först efter att de fått en påminnelse, säger Anna Clara.

För att förenkla ytterligare har OBOS adderat Swish som betalningsalternativ.

Matchning av e-post istället för personnummer

Eftersom OBOS måste förhålla sig till olika länders regelverk var det avgörande att kunna matcha på e-post och inte behöva personnummer, utan att behöva tumma på vare sig säkerheten eller räckvidd.

Kivras förmåga att matcha via e-post istället för personnummer var avgörande för oss, säger Anna Clara.

Nu ser OBOS fram emot att skapa sitt eget hem i Kivra med bilder som speglar varumärket och direkta kontaktvägar så deras medlemmar ska känna sig hemma.

Vi brinner för våra medlemmar, det är personligt. Därför är det viktigt för oss att ha Kivra som hjälper oss förenkla kundresan, avslutar Anna Clara.

Bra partners

OBOS strävar ständigt efter att underlätta för sina medlemmar att ta steget in på bostadsmarknaden. För att göra detta behöver de samarbeta med pålitliga partners. Med Orbyt får OBOS en partner som inte bara anpassar sig till de olika marknaderna de verkar på, utan som också är kopplad till relevanta kanaler och partners i Europa, såsom Kivra.

I Orbyt har vi en partner som är intresserad av oss och vill komma med nya och användbara lösningar. När vi ville ansluta till Kivra såg Orbyt till att vi snabbt kom igång, säger Jeanette Ousdal, IT Delivery Manager på OBOS.

image block om obos image

Om OBOS

OBOS är idag en av de största bostadsutvecklarna i Norge och Sverige som ägs av sina 600 000 medlemmar. Sedan 1929 byggs bostäder i hela Sverige - från lägenheter till villor, både i stad och på landsbygd. Medlemmarna får förtur till nya bostäder och tomter, extra trygghet i bostadsköpet och tillgång till mängder av erbjudanden och upplevelser.